راهنمای پذیرش در مرکز رشد:
مرکز رشد محل استقرار و فعالیت هستهها و شرکتهای نوپایی است که در نظر دارند با استفاده از تخصص افراد خود، شرکتی را راهاندازی نموده و در زمینه ایجاد محصولات (کالا/خدمات) جدید، دانشی و فناورانه فعالیت نمایند. کسانی که به تازگی فعالیت خود را شروع نموده و یا در حال شکلگیری میباشند. منظور از هسته؛ گروهی از افراد هستند که در نظر دارند -با اراده محکم و قطعی- شرکتی را راهاندازی نمایند اما هنوز آن را به ثبت نرساندهاند و در حال انجام مراحل قانونی ثبت میباشند. مرکز رشد از این هستهها حمایت نموده و قابلیت پذیرش آنها را دارد. لازم به ذکر است که هسته باید حداکثر 6 ماه پس از پذیرش، شرکت خود را به صورت قانونی به ثبت برساند. لذا براساس آینکه در حال حاضر کدام شرایط را دارا میباشید، میتوانید فرم مربوطه برای پذیرش در مرکز رشد را انتخاب و تکمیل نماید.
به دلیل اینکه ریسک و هزینه راهاندازی شرکت برای افراد جوان و کم تجربه بالا است، مرکز رشد میتواند با حمایت از این افراد، ریسک کار را برای آنها کاهش داده و با ارائه خدمات به آنها، توان شرکت را برای شکلگیری، ساخت محصول و تجاریسازی آن افزایش دهد. هدف مرکز رشد ساخت یک نوع محصول خاص به طور مستقیم نیست بلکه تلاش دارد با حمایتهای خود به تشکیل شرکتهایی توانمند، خلاق و نوآور کمک نموده تا آن شرکتها بتوانند محصولات جدید و فناورانه تولید نموده و آن را تجاری نمایند. در نهایت نیز آن افراد توانستهاند برای خود شغلی ایجاد نموده که میتواند درآمد خوبی برای متولیان خود به ارمغان آورد و محصول آنها نیز توانسته است به صنعت کشور خدمت نماید. این شرکتها به مدت سه سال در مرکز رشد عضو خواهند بود و در این مدت اقدام به ساخت و فروش محصول خود خواهند نمود. بعد از آن میتوانند در صورت احراز شرایط پذیرش در پارک و تمایل خود، برای پذیرش در پارک فناوری اقدام نمایند.
برای پذیرش در مرکز رشد به موارد زیر نیاز است:
تیم کاری متخصص: منظور افرادی که در زمینه خاصی دارای تخصص باشند و بتوانند موضوعی را که برای شرکت پیش بینی نمودهاند، به انجام رسانند. همچنین علاوه بر افرادی با تخصص مرتبط با بخش فنی شرکت، نیاز به افرادی با تخصصهایی به منظور انجام امور اداری و بازاری شرکت نیز میباشد.
ایده محوری: هسته/شرکت باید برای خود یک ایده محوری انتخاب نماید. ایده محوری در نهایت منجر به ارائه یک محصول جدید و فناورانه میشود و شرکت میتواند آن را تجاری نماید. ایده محوری براساس شناخت تیم کاری از بازار و درک کاستیها و نواقصات فناورانه موجود و همچنین توان تیم کاری برای ساخت آن، انتخاب میشود. موضوعات پژوهشی و مطالعاتی نمیتوانند به عنوان ایده انتخاب شوند. چرا که پیش فرض این است که مطالعات و پژوهشهای مربوط به ایده پیشتر انجام شده است و شرکت درصدد ساخت و تجاریسازی آن است.
برنامه کاری: شرکت برای راهاندازی کسب و کار، ساخت محصول و تجاریسازی آن نیازمند تهیه یک برنامه کاری (Business Plan) با رویکرد سه ساله میباشد. براساس آن شرکت میتواند مسیر حرکت خود را برای سه سال آینده از نظر، تیم کاری، محصولات، بازارها و حوزه مالی، برنامهریزی نماید.
|